Adoption of Electronic Services in México: the Case of E-banking, E-commerce and E-government
Copyright (c) 2021 Economía teoría y práctica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Abstract
En este estudio se identifican los factores que determinan en México la decisión de los individuos para usar el comercio en línea, la banca virtual y el gobierno electrónico. Se utilizaron datos de la encuesta nacional sobre disponibilidad de tecnologías de la información en hogares, ENDUTIH (INEGI, 2017). El modelo de demanda está sustentado en la teoría neoclásica de maximización de la utilidad y se aplicó el método de dos etapas de Heckman. Los resultados de las estimaciones econométricas reflejan que la edad, el género, el nivel educativo y las habilidades digitales son esenciales para explicar el uso de los tres servicios. Esto sugiere la instrumentación de políticas públicas tendientes a disminuir las brechas entre los diferentes grupos socioeconómicos, con el fin de fomentar el uso de dichos servicios en el ciberespacio.
References
- Ajzen, I. (1991). “The theory of planned behavior”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2): 179-211.
- Akman, I., A. Yazici, A. Mishra y A. Arifoglu (2005). “E-Government: A global view and an empirical evaluation of some attributes of citizens”. Government Information Quarterly, 22(2): 239–257.
- Al-Hujran, O., M. Al-Debei, M.M., A. Chatfield y M. Migdadi (2015). “The imperative of influencing citizen attitude toward e-government adoption and use”. Computers in Human Behavior, 53(C): 189-203.
- Alozie, N.O. y P. Akpan?Obong (2017). “The digital gender divide: Confronting obstacles to women's development in Africa”. Development Policy Review, 35(2): 137-160.
- Alzahrani, L., W. Al-Karaghouli y V. Weerakkody (2017). Analysing the critical factors influencing trust in e-government adoption from citizens’ perspective: A systematic review and a conceptual framework. International Business Review, 26(1): 164-175.
- Asociación de internet.mx (2016). “Estudio de banca electrónica en México 2016”. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/es/component/remository/Banca-por-Internet/lang,es-es/?Itemid= (consultado en septiembre 2018).
- ------ (2018). “Estudio de comercio electrónico en México 2017”. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/es/estudios (consultado en agosto 2018).
- Atkinson, R. y D. Castro (2008). “Digital quality of life: Understanding the personal and social benefits of the information technology revolution”. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1278185 (consultado en octubre 2018).
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- Boateng, R., R. Heeks, A. Molla y R. Hinson (2008). “E-commerce and socio-economic development: conceptualizing the link”. Internet Research, 18(5): 562-594.
- Boateng, H., D.R. Adam, A.F. Okoe y T. Anning-Dorson (2016). “Assessing the determinants of internet banking adoption intentions: A social cognitive theory perspective”. Computers in Human Behavior, 65: 468-478.
- Bruno, G., E. Esposito, A. Genovese y K.L. Gwebu (2010). “A critical analysis of current indexes for digital divide measurement”. The Information Society, 27(1): 16-28.
- Castellacci, F. y V. Tveito (2018). “Internet use and well-being: A survey and a theoretical framework”. Research Policy, 47(1): 308-325.
- CEPAL (2015). “Estadísticas e indicadores de tecnologías de la información y comunicación”. Recuperado de http://interwp.cepal.org/sisgen/ConsultaIntegrada.asp?idIndicador=1891&idioma=e (consultado en septiembre 2018).
- Davis, F. (1989). “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology”. MIS Quarterly, 13(3): 319-340.
- Davis, F., R. Bagozzi y P. Warshaw, P. (1992). “Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace”. Journal of Applied Social Psychology, 22(14): 1111– 1132.
- Diario Oficial de la Federación (DOF). (2013). Reforma del artículo 6o constitucional. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/ref/dof/CPEUM_ref_208_11jun13.pdf (consultado en octubre 2018).
- Eastin, M.S., V. Cicchirillo y A. Mabry (2015). “Extending the digital divide conversation: examining the knowledge gap through media expectancies.” Journal Broadcasting & Electronic Media, 59 (3): 416–437.
- Falk, M. y E. Hagsten (2015). “E-commerce trends and impacts across Europe”. International Journal of Production Economics, 170: 357-369.
- Filmer D. y H. Pritchett (2001). “Estimating wealth effects without expenditure data—Or tears: An application to educational enrollments in states of India”. Demography, 38(1): 115-132.
- Fishbein, M. e I. Ajzen (1975). Belief, Attitude, Intention, and Behaviour: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addision-Wesley.
- Garín-Muñoz, T., R. López, T. Pérez, I. Higuera y A. Valarezo (2017). “Models for individual adoption of eCommerce, eBanking and eGovernment in Spain”. Telecommunications Policy, http://dx.doi.org/10.1016/j.telpol.2018.01.002 in press.
- Gobierno de la República (2013). Estrategia digital nacional. Recuperado de https://framework-gb.cdn.gob.mx/data/institutos/edn/Estrategia_Digital_Nacional.pdf (consultado en junio 2018).
- Gray J., J. Gainous y M. Wagner (2017). “Gender and the digital divide in Latin America”. Social Science Quarterly, 98(1): 326-340.
- Ha, S. y L. Stoel (2009). “Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model”. Journal of Business Research, 62(5): 565-571.
- Hargittai, E. (2002). “Second-level digital divide: Differences in people's online skills”. First Monday, 7(4).
- Heckman, J. (1979). “Sample selection bias as a specification error”. Econométrica, 47(1): 153-161.
- Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI (2017). Encuesta nacional sobre disponibilidad de tecnologías de la información en hogares. Recuperado de www.inegi.gob.mx (consultado en octubre 2018).
- International Telecommunication Union (ITU) (2017). “Measuring the information society report 2017”. Recuperado de https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2017/MISR2017_Volume1.pdf (consultado en mayo 2018).
- Kurfal?, M., A. Arifo?lu, G. Tokdemir y Y. Paçin (2017). “Adoption of e-government services in Turkey”. Computers in Human Behavior, 66: 168-178.
- Lin, X., M. Featherman, S.L. Brooks y N. Hajli (2018). “Exploring gender differences in online consumer purchase decision making: An online product presentation perspective”. Information Systems Frontiers, 1-15.
- Maddala, G. (1983). Limited-Dependent and Qualitative Variables in Econometrics, Econometric Society Monographs, Cambridge: Cambridge University Press.
- Martínez-Domínguez, M. (2018). “Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: factores determinantes”. PAAKAT Revista de Tecnología y Sociedad; 14(8): 1-18.
- Mou, J., D.H. Shin y J.F. Cohen (2017). “Trust and risk in consumer acceptance of e-services”. Electronic Commerce Research, 17(2): 255-288.
- Nishijima, M, M. Ivanauskas y M. Sarti (2017). “Evolution and determinants of digital divide in Brazil (2005–2013)”. Telecommunications Policy, 41(1): 12-24.
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, OCDE, (2001). Understanding the digital divide. Paris.
- Ortega, L. (2012). Las relaciones de género entre la población rural del Ecuador, Guatemala y México. Serie Mujer y Desarrollo, número 21. Recuperado de https://repositorio.cepal. org/bitstream/handle/11362/5848/S1200873_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y (consultado en octubre de 2018).
- Oruç, Ö. E. y C. Tatar (2017). “An investigation of factors that affect internet banking usage based on structural equation modeling”. Computers in Human Behavior, 66: 232-235.
- Palacios, J., E. Flores-Roux y A. García (2013). Diagnóstico del sector TIC en México (documento de debate IDB-DP-235). Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de https://publications.iadb.org/bitstream/handle/11319/5707/Diagn%C3%B3stico%20del%20sector %20TIC%20en%20M%C3%A9xico%202013.pdf?sequence=1 (consultado en agosto 2018).
- Penard, T., N. Poussing, B. Mukoko y T. Piaptie (2015). “Internet adoption and usage patterns in Africa: Evidence from Cameroon”. Technology in Society, 42: 71-80.
- Pérez, R., O. Camacho, E. Mena y G. Arroyo (2015). “Análisis general del gobierno electrónico en México”. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 5(9).
- Rana, N.P., Y.K. Dwivedi B. Lal, M.D. Williams y M. Clement (2017). “Citizens’ adoption of an electronic government system: towards a unified view”. Information Systems Frontiers, 19(3): 549-568.
- Richard, M.O., J.C. Chebat, Z. Yang y S. Putrevu (2010). “A proposed model of online consumer behavior: Assessing the role of gender”. Journal of Business Research, 63(9): 926–934.
- Riggins, F.J. y S. Dewan (2005). “The digital divide: Current and future research directions”. Journal of the Association for information systems, 6(12): 298-337.
- Rogers, M. (2003). “Diffusion of Innovations”. Nueva York: Free Press.
- Scheerder, A., A. van Deursen y J. van Dijk (2017). “Determinants of Internet skills, uses and outcomes. A systematic review of the second-and third-level digital divide”. Telematics and Informatics, 34(8): 1607-1624.
- Secretaría de Comunicaciones y Transportes, SCT (2012). Agenda Digital. Mx. Recuperado de http://www.sct.gob.mx/uploads/media/AgendaDigital_mx.pdf (consultado en mayo 2018).
- Selwyn, N. (2004). “Reconsidering political and popular understandings of the digital divide”. New media & society, 6(3): 341-362.
- Thompson, R.L., C.A. Higgins y J. M. Howell (1991). “Personal computing: Toward a conceptual model of utilization”. MIS quarterly, 15(1): 125-143.
- Tirado, R., M. Mendoza, I., Aguaded e I. Marín (2017) “Empirical study of a sequence of access to Internet use in Ecuador”. Telematics and Informatics, 34(4): 171-183.
- Tirado, R., I. Aguaded y A. Hernando (2018) “The socio-demographic divide in internet usage moderated by digital literacy support”. Technology in Society, 55(1): 47-55.
- United Nations Conference on Trade and Development, UNCTAD (2017). UNCTAD B2C E-commerce index 2017. Recuperado de https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/tn_ unctad_ict4d09_en.pdf (consultado en agosto 2018).
- United Nations (2014). UN E-Government Survey 2014. Recuperado de http://unpan3.un. org/egovkb/Portals/egovkb/Documents/un/2014-Survey/E-Gov_Complete_Survey-2014.pdf> (consultado en julio 2018).
- ------ (2018). E-Government Survey 2018. Recuperado de https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN-E-Government-Survey-2018 (consultado en agosto 2018).
- Valarezo, Á., T. Pérez-Amaral, T. Garín-Muñoz, I. H. García y R. López (2018). “Drivers and barriers to cross-border e-commerce: Evidence from Spanish individual behavior”. Telecommunications Policy, 42(6): 464-473.
- Varian, H.R. (2002). The demand for Bandwidth: Evidence from the index experiment. En C. Robert y A. James (comps.), Broadband: Should We Regulate High-Speed Internet Access? Washington, D.C: AEI-Brookings Joint Centre for Regulatory Studies.
- Venkatesh, V., M.G. Morris, G.B. Davis y F.D. Davis (2003). “User acceptance of information technology: Toward a unified view”. MIS Quarterly, 27(3): 425-478.
- Vicente, M.R. y A.J. López (2006). “Patterns of ICT diffusion across the European Union”. Economics Letters, 93(1): 45-51.
- Wooldridge, M. (2010). Introducción a la econometría: un enfoque moderno. México: Cengage Learning.